NTM 1-28 - de Kleine Henschels

 

Korte historie:

Wij citeren uit het archief van wijlen J.J. Tiedema en J.J. Buikstra over de Kleine Henschels, nummers NTM 1-28 met de bijnamen ‘Koffiemolens’ en ‘Kikkers’:

“Voor de lijnen Sneek-Bolsward-Harlingen, Heerenveen-Joure en Heerenveen-Gorredijk bestelde de NTM tien locomotieven bij Henschel & Sohn te Cassel. Dit op aanraden van de heer J.W. Stouts Sloot, hoofdingenieur werktuigkunde bij de Staatsspoorwegen. Stouts Sloots was aangetrokken als adviseur voor de aan te schaffen locomotieven bij de NTM. Vanwege de gunstige prijs en uitvoering als compacte en robuuste machine viel de keus op Henschel. Deze eenvoudige, zuinige en gemakkelijk te bedienen machines hebben eigenlijk goed voldaan bij veel maatschappijen en hebben een zeer lang leven gehad. De eerste locomotieven werden in 1882 in dienst gesteld. Zij deden dienst tot de opheffing van de NTM eind jaren veertig van de twintigste eeuw. Loc 13 kreeg in 1945 nog een grote herstelling bij de Noord Nederlandse Machinefabriek te Winschoten en was uiteindelijk bestemd voor het Spoorwegmuseum. Helaas is het daarvan niet gekomen en werd loc NTM 13 in 1950 verkocht aan sloper J. Smit te Heerenveen. Een stuk noord Nederlands erfgoed ging daarbij verloren”.

 

NTM historie in model HO en O:

Reeds in de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw verschenen er in ‘HO’ modellen van de NTM bij Philotrain. De Grote Henschel 29-50, rijtuigen BC 38-72, koppelwagens K13-17, goederenwagens uit de E-serie en open goederen-wagens G 1-25. Het is bijna dertig jaar geleden dat Philotrain spoor ‘O’ modellen begon te produceren in schaal 1:43.5. De NTM Grote Henschel 29-50 was het eerste spoor ‘O’ model bij Philotrain dat in 1987 het levenslicht mocht zien. Er volgden goederenwagens uit K, G, en E-serie, gevolgd door de rijtuigen BC 38-72 en BC 73-78. De Kleine Henschel mag niet ontbreken en zal in de eerste helft van 2016 in samenwerking met Phildie worden geproduceerd.

 

NTM Kleine Henschel 1-28 in spoor ‘O’:

De plannen voor dit model lagen al jaren op de plank en ook al weer jaren geleden werden de eerste stappen gezet voor de ontwikkeling van dit model. Al die jaren van voorbereiding hebben uiteindelijk hun vruchten afgeworpen en kan de productie van deze karakteristieke NTM loc beginnen. Dank zij de verzamelde gegevens uit de monden en geschriften van wijlen J.J. Tiedema en J.J. Buikstra hadden wij al een gedegen basis om een historisch verantwoorde serie modellen aan te kondigen. Mede dankzij de expertise en grondig historisch onderzoek door Wytze Wijbenga hebben wij besloten de volgende modellen te bouwen:

 

 

Cat.nr

NTM-nr.

Kleur-biezen-lijsten

Nummerschild

Nummer

Fabrieksschild

Dakvorm

zijkant

front

zijkant

435/68-1

NTM 13

NTM groen met biezen (jaren 30)

geen

ja

geen

Oorsprong

435/68-2

NTM 13

NS olijfgroen (jaren 40)

geen

ja

geen

Oorsprong

435/68-3

NTM 17

NTM groen, biezen, zwarte lijsten

geen

ja

ja

Stroomlijn

435/68-4

NTM 22

NTM groen, biezen, zwarte lijsten

geen

ja

geen

Oorsprong

435/68-5

NTM 28

Egaal NTM groen

ja

nee

ja

Oorsprong

 

In totaal zullen er 24 genummerde modellen gebouwd worden in samenwerking met Phildie uit Kampen. De aandrijving met Faulhabermotor is speciaal voor dit model ontwikkeld en gebouwd door de firma Munz.

 

 

Van het project NTM Kleine Henschel in spoor 0 is nog slechts één stuk beschikbaar!

Prijs € 2.200,00

 

De levering van de modellen is gepland in het jubileumjaar van Philotrain: 2016. De uitlevering zal gefaseerd plaatsvinden.

 

 

 

Klik hier voor meer informatie

 

Historische afbeeldingen:

 

 

Loc NTM 13, Steenwijk 1941 - archief Wytze Wijbenga

 

 

 

Loc NTM 17, Heerenveen - archief Wytze Wijbenga

 

 

 

Loc NTM 22, Steenwijk - archief J.J. Tiedema

 

 

 

Loc NTM 28, Assen 1933 - archief Wytze Wijbenga