NS 2200/2300 dieselloc in spoor 0

 

 

Foto: Philip Friskorn NS 2201 spoor 0 periode IIIa

 

Begin jaren ’50 nam NS het besluit om alle resterende stoomlocomotieven te vervangen door diesel-locomotieven. Er moesten daarom in zeer korte tijd ca. 280 diesellocomotieven worden aangeschaft. Naast de reeds bij Alsthom in aanbouw zijnde serie NS 2400/2500 werd bij Baldwin in de Verenigde Staten van Amerika gekeken voor locomotieven die in multiple schakeling konden rijden.

Uiteindelijk heeft NS opdracht gegeven voor de bouw van de serie NS 2201-2350 naar het ontwerp van Baldwin met een tractie-installatie van Westinghouse, de elektrische installatie van Heemaf en diesel-motoren van Stork. (De motoren van NS 2301-2340 kwamen van Usines Schneider, Lyon). De reeks locomotieven werd gebouwd bij Allan in Rotterdam (2201-2300) en Usines Schneider in Lyon (2301-2350).

De serie NS 2200/2300 werd in dienst gesteld in het roodbruin met een zandgele bies en sierlijke “V”-vorm op de neus en de achterzijde. Op de neus was de “V” dubbel uitgevoerd. In de jaren ’70 werden de meeste loc’s overgeschilderd in de nieuwe huisstijl geel/grijs. Een groot aantal is echter altijd roodbruin gebleven. In de nadagen werden de nummerschilden verwijderd en werden de locomotiefnummers op de lege plek met witte stickers aangebracht. Eén exemplaar is in de jaren ’90 NS-Cargo rood geweest. Dit was radioloc NS 2384 (ex 2342). De 2328 en 2270 die in 1995 aan Strukton werden verkocht, werden geheel geel geschilderd. Daarbij werden de loc’s omgenummerd naar 302328 en 302270.

In 1995 werden 25 exemplaren verkocht aan de NMBS. Bij onze zuiderburen werden de loc’s onder-gebracht in de reeks 76. Na een revisie werd het NS grijs bij een klein aantal vervangen door Belgisch dieselgroen.

 

De eerste uiterlijke wijziging aan de locomotieven was het aanbrengen van de geluidsdemper op de motorhuif in het begin van de jaren ’60.

Een aantal loc’s werden in de loop van de tijd voorzien van radiografische besturing. Dit werd op de loc aangeduid met een “R” tussen twee bliksemschichten. In 1992 werden de radioloc’s omgenummerd, zodat een aaneengesloten nummerserie (NS 2361-2382) ontstond.

De frontseinen kwamen in de loop van de tijd in diverse vormen voor. Het grootste gedeelte van de serie heeft tot het einde gereden met het omgekeerde L-sein. Bij een aantal loc’s werd een derde sein aangebracht, maar ook daar was geen eenheid in. Er werd een kleine lamp boven aangebracht, midden tussen de sluitseinen, maar het kwam ook voor, dat de derde lamp midden op de voor- en achterzijde werd aangebracht. In dit geval was de derde lamp even groot als de normale frontseinen.

De hele serie werd vanaf 1970 voorzien van zwaailichten voor en achter. Aanvankelijk blauw, maar ze werden al snel rood, omdat blauw gemakkelijk werd verward met hulpdiensten.

Bij de VSM in Beekbergen zijn in totaal nog vier loc’s uit deze serie bewaard gebleven. De roodbruine NS 2233 en NS 2299 zijn bedrijfsvaardig en nagenoeg in de oorspronkelijke staat teruggebracht, terwijl de geel/grijze NS 2203 en NS 2207 nog op restauratie wachten.

 

Model:

Het model is gebouwd in de bekende Philotrain kwaliteit, geheel gebouwd uit messing, fine scale wielen, verende buffers, schroefkoppelingen, twee precisiemotoren, constante verlichting, voorbereiding voor digitaal en sound, etc.

 

Sounddecoder:

Tegen een meerprijs van € 295,00 kunnen wij de NS 2200 voorzien van een ZIMO sounddecoder MX696V. Uiteraard is deze sounddecoder ook los te bestellen.

 

U kunt via de onderstaande link naar onze webshop checken welke uitvoeringen nog leverbaar zijn.

 

Leveringsschema:

De uitlevering van de dieselloc NS 2200/2300 in spoor 0 is in volle gang en wordt in april 2016 afgerond.

 

Check hier onze webshop

 

 

 

Foto: Philip Friskorn NS 2236 spoor 0 periode IIIb

 

Foto: Philip Friskorn NS 2275 spoor 0 periode IV

 

Foto: Philip Friskorn NS 2330 spoor 0 periode IV

 

Foto: Philip Friskorn NS 2212 spoor 0 periode IV